Kara yollarında kaza oranının çok yüksek olması, kaza anında ilk yardımın hızlı bir şekilde yapılmasını zorunlu kılmıştır. Gerekli ilk yardım aletleri her an hazır bir şekilde bagajda bulunmalıdır. ilk yardım çantası, yangın söndürme tüpü, kriko, reflektör, bijon anahtarı, çekme halatı, zincir, seyyar lamba, takım çantası gibi malzemelerden oluşmaktadır.
Kamu hizmeti veren araçlarda aracın özelliğine göre farklı bir malzeme bulundurulması zorunludur. Örneğin; şehirler arası bir otobüs gibi kilometrelerce giden araçlar için, uzun yolda arabada bulunması gerekenler stepne, takoz, takograf, yangın söndürücü gibi malzemelerdir.
Trafik kurallarına uygun olarak arabada bulunması gereken malzemeler ve ekipmanlar ile bazı belgelerin de araçta bulunması gerekmektedir. Araçta bulunması gerekenler;
İlk Yardım Çantası
Kara yolu dünyada en çok tercih edilen taşıt yoludur. Milyarlarca insanın yaşadığı dünyada doğal olarak milyarlarca kara yolu taşıtı vardır. Bazı kazalar sonucunda kullanılması gereken aletlerin başında ilk yardım çantası gelir. Türkiye’de ve dünyanın pek çok ülkesinde insanların araçlarının bagajlarında ilk yardım çantası bulundurması zorunludur ve denetimi yapılır. Bunun sebebi bir kaza sonrasında ambulansı beklerken gerekli ilk yardımın bu konuda bilgi sahibi kişiler tarafından yapılmasıdır. İlk yardımın doğru ve eksiksiz bir şekilde yapılması can kayıplarını önlemede çok etkilidir. Bu sebeplerden dolayı ilk yardım çantası araç bagajlarında kesinlikle bulundurulmalıdır.
İlk yardım çantasının içerisinde;
-2 tane büyük boy (3- 5 m x 10 cm) sargı bezi,
-3 tane üçgen sargı, hidrofil pamuk (1 paket),
-Hidrofil gaz steril (50'lik 1 kutu),
-Antiseptik solüsyon (50 ml 1 kutu),
-5m x 2cm flaster (1 tane),
-Çengelli iğne (10 tane),
-Paslanmaz malzemeli 1 adet makas,
-50 cm örgülü kumaştan üretilmiş 1 adet turnike,
- Yara bandı (10 adet),
-Suni solunum maskesi (1adet),
-Esmark bandajı (elastik bandaj 1 adet),
-Cımbız,
-Aüminyum malzemeden üretilmiş yanık örtüsü (1 adet),
-Kalem, not defteri,
-Led ışıklı el feneri (1 adet)
-Tıbbi eldiven (2 çift) bulunmalıdır.
Yangın Söndürme Tüpü
Bagajda bulundurulması gereken en önemli ikinci alet ise yangın söndürme tüpüdür. Yangın gibi acil bir durumda kullanılması gerekir. Kaza yapmış bir araç kazanın şiddetine bağı olarak yanar. Bu yangın bir süre devam ederse araçta patlamalar meydana gelir. Bu patlamalar da yangının etrafa sıçramasına neden olabilir. Bu gibi tehlikeli durumlarda yapılması gereken ilk şey itfaiyeyi aramaktır. Fakat itfaiyenin gelmesi zaman alacağından bagajda bulunan bir yangın tüpü bu tip tehlikeleri önlemede hayati rol oynar. Bu yüzden yangın söndürme tüpünün araçların bagajlarında bulundurulması çok önemlidir.
Yedek Lastik Ve Değiştirme Aletleri
Araç kullanırken yaşanabilecek bir diğer olası problem araba lastiğinin patlamasıdır. Araç lastiği patladığı anda araç durdurulmalıdır. Bunun gibi bir acil durum olma ihtimaline karşın araç bagajında yedek bir araba lastiği mutlaka bulundurulmalıdır. Tabi ki çıplak elle ve aletsiz araç lastiği değiştirmek imkânsızdır. Lastiği değiştirmek için kriko, eldiven, tornavida, pompa gibi aletler bagajda bulundurulmalıdır.
Konu bize gelmişken bagajda hayat kurtaran bir parçadan bahsedelim;
GD24 Lastik Tamir Kiti - 450 ml
GD24 Lastik Tamir Kiti – 450 ml
Tüm marka ve model otomobiller, motosiklet, minibüs,
panelvan, ve hafif ticari araçlarda kullanılacak şekilde tasarlanmıştır.
KULLANMA TALİMATI:
Ürünü kullanmadan önce çalkalayınız.
Subap deliği yukarıda olacak şekilde lastiği çevirin.
Tüp üzerindeki plastik hortumu subapa takın ve ürün bitene
katar lastiğe sıkın.
Hortum çıkartılıp subap kapağı takıldıktan sonra hiç
beklemeden yola çıkın.
Bu şekilde etkin hale gelir ve lastik içinde etkin şekilde
dağılır.
En kısa sürede lastiğiniz tamir ettiriniz.
Akü Takviye Kablosu
Akü takviye kablosu nasıl kullanılır?
Takviye kablosuyla akü şarj etmek herkesin yapabileceği kadar basit bir işlem olsa da bazı güvenlik önlemlerinin mutlaka alınması gerekiyor. Dikkat edilmesi gereken hususları ve takviye kablosunun nasıl kullanılacağını şu şekilde sıralayabiliriz:
Araçlar, takviye kabloları ve aküler arasındaki bağlantı sağlanabilecek şekilde yan yana getiriliyor. Akülerin konumuna göre burun buruna yanaşma yolu da seçilebilir.
Araçlar çalışmıyorken kırmızı renkli kablolar her iki araçtaki akünün (+) kutuplarına, siyah renkli kablolar ise (-) kutuplarına bağlanıyor.
Bu işlem gerçekleştirilirken birinden mutlaka yardım alınmalı. Çünkü kabloların hiçbir yere değmemesi gerekiyor.
Kabloların kutupları kavradığından emin olduktan sonra takviye yapacak olan araç 2-3 dakika boyunca çalıştırılıyor.
Daha sonra aküsü biten araç çalıştırılıyor. Araçlar çalışır durumdayken takviye kablosu çıkarılmadan bu işlemin birkaç dakika daha sürdürülmesi gerekiyor.
Takviye kabloları çıkarılırken önce kırmızı renkli (+) kutuplar sonra da siyah renkli (–) kutuplar çıkarılıyor. Bu noktada dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da kabloları sökme işleminin şarj edilen aküden başlanması gerektiği…
Güvenliğiniz için kabloları tek başına çıkarmamanız ve metal kısımlarına dokunmamanız gerekiyor.
Aküsü biten araç, takviye işleminin ardından çalışır duruma gelse de henüz her şey bitmiş değil. Çünkü akünün boşalmaması için aracın 15-20 dakika boyunca kullanılması veya rölantide çalıştırılması gerekiyor. Bu süre içinde akünün kendini şarj ederek eski haline dönmesi bekleniyor.
Herkesin yapabileceği kadar basit bir işlem olan akü takviyesinin bazı olumsuz sonuçları da olabiliyor. Eğer gerekli güvenlik önlemleri alınmazsa akü patlaması veya aracın elektrik aksamlarının bozulması gibi sonuçlarla karşılaşmak mümkün. Bu konuda yapılan en büyük hataların başında kabloların yanlış kutuplara bağlanması geliyor. Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da araçlardaki akülerin benzer amper değerlerine sahip olması.
Arabada Araç Gereç Bulundurmanın Önemi
Arabada bulundurulması gereken her araç ve gerecin farklı görevi vardır ve bunlar kimi zaman hayati önem taşımaktadır. İlk yardım çantası, olası kaza anında yaralı kişilere en kısa sürede ilk müdahaleyi yapabilmenizi sağlar. İlk yardım ise hayat kurtarır. Bu nedenle araçta mutlaka ilk yardım çantası olmalıdır. Yangın söndürme tüpü arabada seyir halinde çıkabilecek olan yangına en kısa sürede müdahale edebilmenizi sağlar.
Üçgen reflektörler, araç arızalarında yolda kalan araçların arızalarını diğer araçlara bildirmek için kullanılır. Reflektör kullanımı diğer sürücülere uyarı niteliğinde olacağı için olası kazaların önüne geçilebilir. Seyyar lamba uyarı ışığı ve gerekli durumda kaput içerisini kontrol edebilmek için kullanılmaktadır. Kriko, lastik patlaması durumunda stepneyi rahat takabilmek için aracı yukarıya kaldırmaya yaramaktadır.
Bijon anahtarı, lastik değiştirme sırasında kullanılmaktadır. Arabanın yolda kalma, lastik değişimi gereksinimi gibi durumlarda bu malzemelerin bulunması yolda kalmayı önler. Bazı araçlarda ise bu malzemelerin dışında malzemeler yer vermek gerekir. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:
Yangın söndürücü her araçta olması gereken malzemedir. Fakat özel araçlarda 1 adet 1 kg’lık, kamyon ve otobüslerde 1 adet 6 kg’lık, tehlikeli
Madde taşıyıcı büyük araçlarda ise, 2 adet 6 kg’lık yangın söndürücü bulundurulması gerekmektedir.
Ücretli bir şekilde yolcu taşıyan toplu taşıma araçlarında taksimetre bulundurulmalıdır.
Otobüs,çekici ve kamyonlarda takograf bulunması zorunludur. Takograf; arabanın ne kadar mesafe kat ettiğini, hızını, şoförün sürüş hızını, dinlenme süreleri gibi değerleri kayıt altında tutan yarı otomatik ya da otomatik olan cihazdır.
Ücretli toplu taşıma araçlarında beyaz renkli iç lamba bulundurulması gerekmektedir. Beyaz ışık ile aracın içi gerekli görüldüğü anlarda aydınlatılabilir.
Kamyon, çekici ve otobüslerde üçgen şeklinde takoz (20 x 30) bulunması gerekir.
Özellikle tehlike anında yolcu güvenliği için otobüs, minibüs, metrobüs gibi toplu taşıma araçlarında mutlaka imdat çekici bulunmalıdır.
Comentarios